ساره مسعودی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی:به سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی توجه نشده است کد خبر : 2226 | تاریخ خبر:1397/02/27 | 10:49 AM

ساره مسعودی  کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در گفتگو با پایگاه خبری ورزش و جوانان شهرستان شیراز اظهار داشت:مطالب زیادی درباره  تأثير و اهميت تربيت بدني و ورزش بر ابعاد مختلف رشدي چون جسم و روان شنيده ايم يا خوانده ايم. البته بيشترين كوشش در ارائه چگونگي افزايش يا تقويت قواي جسماني بوسيله تربيت بدني ورزشي صرف گرديده و كمتر به مشخص نمودن ويژگيهاي سلامت روان پرداخته شده است 

ساره مسعودیمدرس گروه روان شناسی دانشگاه غیرانتفاعی فاطمیه شیراز درباره تعریف سلامت روان گفت:يك فرد زماني داراي سلامت روان است كه با شناخت و حفظ ويژگيهاي شخصيتي، خود را با محيط تطبيق دهد. شناخت خود مجموعه ادراكات، ارزشها، افكار و عواطف را تشكيل مي دهد كه سبب و آگاهي فرد از موجوديت خود مي شود. بدين معني او مي فهمد كيست و چيست. در تامين سلامت روان علاوه بر عوامل ژنتيكي عوامل محيطي نيز تاثير فراوان خواهند داشت. اگرچه شناخت كامل ويژگيهاي مربوط به سلامت روان در يك فرد بسيار مشكل است ولي زماني افراد از نظر رواني سالم مي باشند كه داراي خصوصيات شاخصي گردند

وی ادامه داد:انها اعتماد به نفس دارند. از خصوصيات مثبت و برجسته خود استفاده مي كنند در عين اينكه به محدوديتها و نواقص خود آشنايي دارند توانائيهاي خود را مي شناسند و حداكثر استفاده از آن را مي كنند اين افراد واقعيت وجودي خود را انكار نمي نمايند بجاي عذرتراشي و دليل تراشي شكستها را براحتي پذيرفته و نگراني به خود راه نمي دهند. 

 کارشناس سلامت روان مرکز شهدای گمنام اضافه کرد:افرادی که از نظر سلامت روانی سالم باشند احتياجات اوليه را براحتي برطرف مي نمايند. برآوردن نيازهاي اوليه زندگي بخصوص نيازهاي جسماني باعث تلاش دائمي در اين افراد مي گردد. و با شناخت واقعيتها واقع بينانه تر با مشكلات زندگي مقابله مي نمايند،به ديگران به ديده خوب مي نگرند. ضمن دوست داشتن ديگران به آنها اعتماد مي كنند و در حفظ روابط با ديگران كوشا هستند محبت خويش را مستقيماً ابراز مي نمايند و براي آن شواهدي مناسب ابراز مي دارند.

این فعال روان شناسی خاطر نشان کرد:انها مسئوليت پذيرند ضمن پذيرش مسئوليت مناسب با سن خود مسئوليت كارهايي كه خود انجام مي دهند را مي پذيرند از كسب تجربه لذت برده و هميشه براي بهترين نتيجه در تلاش خواهند بود. 

ساره مسعودی در ادامه از تاثیر ورزش در سلامت روان و چگونگي مبارزه با بيماري رواني گفت که میتوانید در ادامه بخوانید:

تأثير ورزش در سلامت روان

 بدون شك رفتار بشر تابع تماميت وجود اوست بدين معني روان تابع جسم و جسم تابع روان است. امروزه تحقيقات نشان مي دهد كه ناراحتي هاي جسماني اختلالات رواني را بهمراه داشته و برعكس. ولي نكته برجسته در تقويت قواي جسماني حفظ روان سالم مي باشد.

دكتر آرترويدر روانشناس معروف آمريكايي در تحقيق بسيار جامع خود اظهار مي نمايد عدم تعادل رواني بسياري بيماران نتيجه عدم فعاليت حركتي و ورزشي در دوران كودكي است. جونز در قسمتي از تحقيق خود دريافت پسراني كه از نظر قواي جسماني ضعيف مي باشند علاوه بر ضعف جسماني داراي مشكلات رواني مانند احساس حقارت عدم توانائي تطبيق خود با ديگران مي باشند. راويك و مك كي دريافتند دانش آموزاني كه در مهارتهاي حركتي ضعيف مي باشند اغلب خجول و گوشه گير هستند و برعكس دانش آموزاني كه از نظر مهارتهاي حركتي قوي مي باشند داراي ويژگيهاي برجسته بسيار نماياني از نظر رفتار چون فروتني، تدبير، توجه و حس همكاري هستند. 

شندل با استفاده از آزمون رواني خصوصيات رواني دانش آموزان ورزشكار و غير ورزشكار را مورد بررسي قرار داد و به اين نتيجه رسيد دانش آموزان ورزشكار داراي صفات ممتاز رفتاري چون رهبري، تحركهاي اجتماعي حس ارزشهاي فردي و اجتماعي، عدم شك و ترديد در خود عدم بهانه جوئي و نتيجتاً رشد اجتماعي بيشتر مي باشد.

sp_29_salamat14

     چگونگي مبارزه با بيماري رواني

مسلماً عدم سازش وجود و اختلالات رفتاري در هر طبقه و صنفي و در هر گروه و جمعي بسيار مشهود است عوامل مختلفي را مي توان در بوجود آوردن يا پايه ريزي عدم سلامت روان ذكر نمود: فشارهاي اجتماعي، فقر مادي، اختلافات خانوادگي، تصادفات، بيماريها، مرگ و ميرهاي پيش بيني نشده و بسياري از عوامل خانوادگي و اجتماعي همراه با عوامل وراثتي، افراد را دچار عدم تعادل روان مي سازد. بنابراين براي پيش گيري از بيماري رواني و حفظ سلامت روان توصيه هاي مختصري در نظر گرفته مي شود:

1. سعي كنيد به انجام فعاليتهاي ورزشي بپردازيد زيرا ورزش تنشهاي رواني را از بين مي برد و اخمها را به لبخند تبديل مي نمايد.

2. در رابطه با نگراني خود با ديگران صحبت كنيد و اگر مشكل شما جدي است از مراجعه به پزشك روان درمان مضايقه نكنيد.

3. موقعيت خود را بشناسيد و بجاي جنگيدن با آن خود را با ان سازگار سازيد. با تغذيه مناسب ورزش مناسب، استراحت كامل مواظب سلامت جسم خود باشيد.

4. با ديگران معاشرت و دوستي نمائيد.

5. براي انجام هر كاري زمان خاص و منظمي را در نظر بگيريد.

6. در نهايت ياد بگيريد كه هميشه خونسرد و فرد راحتي باشيد.

7. در نهايت اگر داراي توانائي لازم براي تحمل درد و رنج باشيد و در موقع لزوم با شهامت و بردباري برخورد نموديد به زندگي و رفاه ديگران علاقمند بوديد و در اين زمينه فعاليت داشتيد شما از: سلامت روان برخورداريد.


م.کرمزاده
1397/02/28 ساعت 01:15

با تشکر از راهنمایی های ارزشمندتون و به انید جامعه ای سالم چه از نظر روحی چه جسمی

علیرضا درایش
1397/02/28 ساعت 05:59

ضمن تایید گفته های سرکار خانم مسعودی ، در تکمیل این موضوع به نظر من بین بهداشت جسم و بهداشت روان گرچه یک رابطه کاملا دوسویه و مکمل وجود دارد ولی نقش ورزش بسیار شاخص تر و حیاتی تر بوده و در اغلب موارد بخصوص در مردان ،ورزش زمینه ساز گُذر از تمامی بحران ها و موانعِ موجود بر سر راه شکل گیری یک شخصیتِ سالم و اجتماعی بوده است،اوجِ نیازِ بدن به ورزش زمانی احساس میشود که تصویر ذهنی اولیه ی شخص نسبت به خود بویژه در سنین 10 تا 15 سال در حال شکل گیری ست، و اینجاست که ورزش میتواند موجب تقویت سیستم اعصاب،بالابردن اعتماد به نفس و ایجاد یک حس تسلط و رهبری نسبت به امور، در رسیدن به نوعی سلامتِ اجتماعیِ کامل،بزرگترین نقش را ایفا کند... عقل سالم در بدن سالم !!!! این گفته ی قدیمی نیز موید ارجحیت ورزش میباشد ولی همه یِ این موارد دال بر این نیست که تمام انرژی فرد صرف ورزش شده و از تفکر و تعقل و سلامتِ روان غافل بود، زیرا با توجه به اینکه مغز بتنهایی بخش زیادی از انرژی بدن را میسوزاند،لازم است همگام با ورزش به سلامت روان نیز اهمیت داد.. در پایان ضمن تشکر از مطالب سودمند خانم مسعودی،نظر و تجربه ی شخصی بنده اینست که ورزش بعنوانِ اولین پرونده ی احساس و ادراکِ آدمی،بهترین و بی نقص ترین ترین راهِ رسیدن به سلامت روانیِ هر فرد است


برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.

فرستنده:

رایانامه:

نظرات:

 

  آخرین خبر ها