کیفیت پایین پخش مسابقات تلویزیونی عاملی در ناتوانی در جذب اسپانسر کد خبر : 2225 | تاریخ خبر:1397/02/27 | 9:37 AM

با وجود هزینه 4 میلیارد ریالی اداره کل ورزش و جوانان فارس ،صدا و سیما نتوانسته کیفیت مناسبی در پخش مسابقات ورزشی ارائه دهد


میثم حجتی-یکی از مشکلات اصلی فوتبال و ورزش ایران درآمدزایی است که عمده آن به عدم استقبال حامیان مالی در کنار تیم ها و باشگاه های ورزشی مربوط می شود.

این موضوع در استان فارس و شهر شیراز بیشتر به چشم می خورد و باشگاه های فارس همیشه مشکل مالی را به عنوان یار سیزدهم در کنار خود دارند.

حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی، تبلیغ روی البسه یا حضور و فعالیت یک شرکت یا کارخانه به صورت مستقیم در ورزش و تیمداری کردن از نکاتی است که می تواند با حضور یک حامی مالی در کنار ورزش روی این حوزه تأثیر گذار باشد.

موضوعی که در این گزارش مورد بحث نگارنده قرار خواهد گرفت «نوع پخش تلویزیونی» است.

با دیدن بازی های جام جهانی مهم بین المللی مثل جام جهانی، جام ملت های اروپا، جام ملت های آسیا، جام کنفدراسیون ها و جام های باشگاهی اروپا جذابیت تصویربرداری، تدوین، انیمیشن سازی یا اینفوگرافی به کار رفته در تصاویر یک مسابقه زنده فوتبال به حدی بالاست که بیننده به تمام جزئیات اشراف و آگاهی پیدا می کند و یک قاب شیک، مدرن و امروزی را برایمدت 90 دقیقه تجربه می کند که هر چیز در آن است را در ذهن می سپارد.

مطمئناً تبلیغات این مسابقات که همزمان در اطراف زمین سکوی تماشاگران. روی لباس تیم ها و در بین نیمه یا در هنگام تکرار یک صحنه روی صفحه نمودار می شود بیشترین تأثیرگذاری را به جای می گذارد و حال نکته مهم و چالش برانگیز گزارش ها نبود همه این اتفاقات و صحنه های جذاب در هنگام پخش مسابقات در استان فارس و شیراز است.

گفتنی است یکی از موضوعاتی که باعث منفعت مالی باشگاه های اروپایی می شود حق پخش تلویزیونی است که میلیون ها دلار به حساب باشگاه ها جاری می کند اما در استان فارس صدا و سیما برای پخش مسابقات باشگاه های فجر شهید سپاسی و آینده سازان برق جدید سالانه مبلغی بیش از چهارمیلیارد ريال به صورت های مختلف دریافت می کند و علاوه بر اینکه هیچ پولی به باشگاه ها نمی دهد سود زیادی هم ازآنها می برد، پولی که می تواند گره زیادی از ورزش در شته های مختلف باز کند، این تعداد هزینه از سوی اداره کل ورزش و جوانان از سوی باشگاه ها و تماشاگران کمتر احساس می شود، در حالی که یک کمک خوب مالی به آنها محسوب می شود. چرا که یک پخش تلویزیونی به صورت زنده باعث می شود بازیکنان با انگیزه بالایی در مسابقات شرکت کنند و حامیان مالی علاقه مند به تبلیغات در اطراف زمین و روی لباس تیم ها شوند.

اما چرا با وجود هزینه ای که صدا و سیما از اداره کل ورزش می گیرد حامیان مالی کمتر به سراغ تیم های شیرازی می روند به دلایل مختلفی برمی گردد که می توان مهم ترین آنها را عدم فعالیت باشگاه ها در این زمینه و کیفیت بد پخش مسابقات دانست.

موضوع عدم فعالیت باشگاه ها مورد بحث گزارش ما نیست و در نوبت های بعدی به آن اشاره خواهد شد. اما کیفیت بد پخش مسابقات نکته ای است که باید مسئولان صدا و سیما با وجود گرفتن پول 400 میلیونی به آن پاسخ دهند!

مسابقات در بیشتر کشورها و حتی شهرهای ایران با بیش از شش دوربین و حداکثر 14 دوربین فیلمبرداری می شود که در شیراز این تعداد هیچگاه به بیشتر از "دو" دوربین نرسیده و گاهاً که شامل بیش از 50 درصد مسابقات است بازی ها تنها با یک دوربین فیلمبرداری می شود.

عدم خلاقیت در تدوین، تکرار صحنه ها، نگارش اطلاعات مسابقه، حاشیه نگاری یک مسابقه نیز از دیگر نکاتی است که هیچ توجهی به آن نمی شود.

برنامه های تحلیلی صداوسیما از محتوای با کیفیتی برخوردار نیست برای مثال تصاویری که در برنامه اصلی تحلیل ورزش فارس برای تیم آینده سازان برق جدید یا فجر به کار برده می شود از آرشیو گوگل است که برای فصول پیش این تیم است و ...

عدم اطلاعات کافی مجری، نوع اجرای برنامه دکور برنامه و ... نیز هیچگاه به مذاق بینندگان خوش نمی آید.

یک حامی مالی و اسپانسر به دنبال تبلیغ برند خود است و اگر عاشق چشم و ابروی ورزش هم باشد وقتی مخاطب مورد نظر خود را جذب نکند فراری خواهد شد.

این معامله برد برد هیچگاه اتفاق نمی افتد و اگر اسپانسری هم در ورزش حضور پیدا کند با شکست در رسیدن به اهداف تبلیغاتی خود تصمیم به عدم حضور می گیرد و برای همیشه می رود یا مثل شرکت هایی مثل سیمان لامرد و فسا و ... خود را به تیم های پایتختی می رساند و قید حمایت تیم های استان خود را می زند. رسانه تصویری یکی از اضلاع مهم جذب حامیان مالی برای ورزش است.

«فرشاد زارعی: کیفیت امکانات پخش تلویزیون فارس پایین است و نیاز به حمایت استاندار دارد.

فرشاد زارعی مسئول ورزش صداوسیمای استان فارس در این خصوص به خبرنگار ما گفت: برای اسپانسر و حامی مالی در وهله اول پخش استانی، کشوری و جهانی مهم است، برای مثال لیگ برتر انگلستان مسابقات را به یک شبکه تلویزیونی می فروشد و این شبکه آن را به هواداران می فروشد.

این شبکه ها در زمان مسابقات هم تأثیرگذارند و زمان را طوری در نظر می گیرند که مسابقات در کشورهای بیشتری پخش شود و از این طریق برای باشگاه ها درآمدزایی می شود. اما در تلویزیون ایران درآمدی اینچنینی وجود ندارد و همه درآمدها حاصل از تبلیغات است و بخشی نیز از توسط دولت تأمین می شود، البته همه این درآمد صرف هزینه های مختلف سازمان می شود و پول حاصله برای جبران کسری بودجه استفاده می شود.

وی دلیل کیفیت پایین پخش مسابقات گفت: بسته به حساسیت 1 مسابقه امکانات برای آن در نظر گرفته می شود. امکانات شبکه 3 و شبکه های سراسری نیز بیشتر از شبکه های استان است.

مثلاً واحد سیار صداو سیمای تهران 12 دوربینه است وواحد سیار فارس تنها 3 دوربین را پوشش می دهد!

زارعی از قیمت 10 میلیاردی واحدهای سیار 12 و 18 دوربینه خبر داد و اضافه کرد: هنگام برگزاری 1 مسابقه بین المللی کنفدراسیون و فدراسیون جهانی و تهران به کمک ما می آید و می توانیم و از برخی امکانات آنها استفاده کنیم.

وی به نمای ورزشگاه ها نیز به عنوان عاملی برای جذابیت یاد کرد و اظهار داشت: مثلاً در ورزشگاه شهید دستغیب هیچ نمایی که جذابیت داشته باشد در صحنه ها وجود ندارد و حتی دوربین اصلی ما در مرکز زمین نیست.

در طراحی استادیوم ها باید جای دوربین ها به درستی جانمایی شود و در ورزشگاه در مکانی باشد که در ساعت های بازی تصاویر بهتری را مخابره و ثبت کند.

فرشاد زارعی از نمای زیبای ورزشگاه پارس به عنوان عاملی برای جذب اسپانسر نام بردو گفت: با حضور تماشاگران و نمای ورزشگاه در پارس می توانیم اسپانسرهای بیشتری جذب کنیم.

این مقام مسئول افزود: باید قبول کنیم شبکه فارس از نظر امکانات پخش زنده به خصوص در حوزه ورزش ضعیف است که نیاز به حمایت استاندار دارد، واحد سیار ما دیجیتال است و کیفیتSD» ندارد، این در شرایطی است که تصاویر از نول اچ دی نیز گذشته است، امکانات فارس حتی از استان های دیگر مثل اصفهان هم خیلی پایین تر است و کارکنان این حوزه در حد جهادی کار می کنند، تا نقاط ضعف دیده نشود.

/////



برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.

فرستنده:

رایانامه:

نظرات:

 

  آخرین خبر ها