برخورداری از دانش و مهارت بازاریابی لازمه موفقیت در ورزش امروز ایران کد خبر : 1952 | تاریخ خبر:1396/09/27 | 12:58 PM

میثم حجتی -روابط عمومی اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز ،افزایش تقاضای شرکت در فعالیتهای جسمانی و ورزشی باعث رشد و گسترش این فعالیتها در سطح جهان شده، به نحوی که برای پاسخگویی به این تقاضا و نیاز، جنبش ها، سازمانها و نهادهای مختلفی به وجود آمده است. این امر نشان از اهمیت ورزش در جوامع امروزی، برای بهبود و ارتقاء سطح سلامتی و نشاط عمومی و کسب موفقیتهای بین المللی دارد .ضمن این که برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی به دلیل ماهیت آزاد فعالیتها، عدم ثبات ورزش و رویدادهای ورزشی و نامشخص بودن نتایج مسابقات نمیتوانند آن را پیشبینی کنند. امروزه، سازمانهای ورزشی همانند سازمانهای غیر ورزشی در معرض تغییر و تحولات محیطیمدیران سازمانهای جهانی قرار دارند و با مسایل ویژه خود دست به گریبان هستند ، ورزشی حرفه ای و قهرمانی و حتی همگانی ، برای زنده ماندن در فضای کسب و کار ورزشی، باید بتوانند چالشهایی نظیر هزینه های سرسام آور، بازار به شدت رقابتی، گسترش نارضایتی هواداران ، قطع رابطه آنها و رشد انفجاری فناوریهای جدید را که اثرات ویژه ای در توسعه ورزش جهان داشته به شکل اثرگذاری مدیریت کنند و علاوه بر این، حرکت رو به رشد بازاریابی ورزشی توانسته گردش پولی عظیم، پتانسیل فوق العاده برای جذب شاغلین متعدد، جذب منابع مالی خارجی، جنبه های تبلیغاتی بسیار و فواید سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گسترده ای را برای افراد ذینفع این صنعت فراهم آورد. در حالیکه در سالهای اخیر در سازمانهای ورزشی درآمد ها افزایش قابل توجهی داشته است، در مقابل هزینه های جاری این بخشها رشد سریعتریداشته است.

برای مثال در لیگ حرفه ای فوتبال ایران متوسط حقوق و دستمزد بیش از15 میلیارد تومان به طور میانگین در سال است ،این قیمت در لیگ دسته اول به طور میانگین به دوتا سه و نیممیلیارد تومان نیز می رسد (در این بین تیم های نظامی وجود دارند که به علت استفاده از بازیکنان سرباز هزینه ی کمتری دارند ).

البته باید به این هزینه ها ،هزینه های جاری تیم مثل رفت و آمد به شهر های مختلف در طول یک فصل ،هزینه تغذیه تیم قبل و بعد از تمرین و هنگام مسافرت های اردویی و مسابقه ای ،پاداش و ..را اضافه کرد .

این در شرایطی است که ورزش در ایران به بخش خصوصی واگذار شده و تصدی گری دولت در آن حد اقل در قوانین به صفر رسیده است و کمک های دولتی به تیم ها ممنوع شده است .

هم اکنون یکی از قابلیتهای لازم برای موفقیت در عرصه های رقابت، برخورداری از دانش و مهارت بازاریابی در موسسه های اقتصادی است .در این میان موسسه های ورزشی را نیز میتوان به عنوان بخش مهم و جدایی ناپذیری از بدنه اقتصادی کشور در نظر گرفت که در راستای توسعه ورزش عمومی، تخصصی و قهرمانی در سطح داخلی و بین المللی به دنبال دستیابی به اهداف اقتصادی هستند . در تایید موارد ذکر شده، هر ساله در مراکز آموزش عالی سراسر دنیا دانشجویان بیشتری برای مطالعه علمی و آکادمیک صنعت ورزش و متعاقب آن بازاریابی ورزشی مشغول به تحصیل می شوند همچنین، در حال حاضر گردش مالی صنعت ورزش جهان با رشدی فوق

العاده در طول یک دهه و اشتغال هزاران نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم به عنوان یکی از صنایعبرتر به سرعت در حال رشد است. در تعریفی از بازاریابی از کاتلر و آرمسترانگ ، آن را نوعی فرایند اجتماعی مدیریتی بیان میکنند که بدان وسیله، افراد و گروهها میتوانند از طریق تولید، ایجاد و مبادله محصولات و ارزشها با دیگران، نیازها و خواسته های خود را برآورده سازند .آنها معتقدند سازمانهایی که برنامه بازاریابی را تجربه کرده اند و یا خواهند کرد، صرفنظر از میزان و نوع تغییرات محیطی در مقایسه با آنهایی که چنین رویه ای را رسمی، سیستماتیک و عقلانی تجربه نمیکنند، موفقتر هستند .با توجه به این موارد سازمانهای ورزشی به دنبال توسعه فعالیتهای بازاریابی خود هستند



برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.

فرستنده:

رایانامه:

نظرات:

 

  آخرین خبر ها